Waarom je acrylverf pouring niet lukt: 5 cruciale fouten die je moet vermijden 👇
Met een klassieke opleiding in de schilderkunst wilde ik jaren geleden ook eens iets anders proberen. Ik wilde gieten met acrylverf.
In mijn zoektocht naar de perfecte materialen én de perfecte pour (toen was het online nog geen hype en kon niemand me helpen) heb ik twee jaar geëxperimenteerd en duizenden euro's uitgegeven voordat ik het perfecte schilderij had. In mijn studio zijn al honderden mensen komen gieten met acrylverf en altijd met een prachtig eindresultaat, ervaring of niet. Daarom besliste ik om deze blog te schrijven zodat jij niet dezelfde fouten maakt en te veel geld uitgeeft aan dingen die je niet nodig hebt. In deze blog vertel ik je de 5 meest gemaakte fouten en geef ik je ook meteen de juiste manier.
Mijn eerlijke en beste tips om te voorkomen dat je fouten maakt die makkelijk te vermijden zijn zodat jij op de juiste manier kan leren gieten met acrylverf. Geen ellenlange zoektocht maar direct echt plezier met pouring paint. Laten we meteen van start gaan!👇
Gieten met acrylverf ook wel pouring paint genoemd is wereldwijd een gigantische trend en begrijpelijk! Het is een super leuke manier om te experimenteren en prachtige schilderijen te maken zonder voorkennis van schilderen. Maar als je net wil leren gieten met acrylverf of je hebt al eens geprobeerd en het lukt maar niet, kan het ook super frustrerend zijn. Gelukkig ben je hier terecht gekomen.
In de wereld van gieten met acrylverf vliegt de informatie naar je hoofd, maar eerlijk... vaak niet de juiste informatie. Er zijn een aantal cruciale fouten als je wil gaan pouren die je beter kunt vermijden. En geloof me, ik ga nu een paar dingen tegenspreken die je waarschijnlijk op andere plaatsen al heel vaak gelezen hebt.
Dus als je wil beginnen met acrylverf gieten of je hebt het al geprobeerd maar je pour wil maar niet lukken, lees dan snel verder. Dit is wat je absoluut NIET moet doen 👇
Don't 1: Gebruik nooit een weegschaal bij acrylverf pouring
Ja, je leest het goed. Je hebt het vast al zien voorbijkomen: “weeg je verhoudingen af met een weegschaal. Oh jee hier gaat het al fout en ik vraag me af: waar is deze formule eigenlijk op gebaseerd? Laten we het even uitleggen. Acrylverf bestaat uit drie hoofdingrediënten: water, acrylhars (of binder) en pigment of kleurstof. Het probleem als je gaat wegen? Elke kleur verf is anders opgebouwd. Rood is een ander pigment dan blauw, paars is weer anders want dit is een kleurstof en reflexkleuren zoals fluo-roze bevatten nog heel andere stoffen. Dus hoe kun je dan een formule bedenken waarbij je alles precies afweegt, zelfs al is je basis van je pour hetzelfde. Ik snap het ook niet waarom dit je altijd wordt verteld want het is complete nonsens. Misschien lukt het je wel met wegen, maar ik durf dan eerlijk te zeggen dat je de opbouw van je pouring paint waarschijnlijk niet begrijpt. Je materie begrijpen is de key om expert te worden in het gieten met acrylverf.
In plaats van obsessief te wegen, is het belangrijk om acrylverf pouring op gevoel te leren mengen. Je kunt natuurlijk ook alles leren over pigmenten, maar dat is waarschijnlijk niet de reden dat je hier bent. De les chemie van acrylverf zal ik dus achterwege laten. Je kan best al je materie begrijpen zonder de hele chemie van verf te kennen. Wat je wilt bereiken, is een melkachtige substantie met een beetje weerstand als je roert en een prachtige kleurintensiteit als je pour is opgedroogd. Van de ene kleur zal je dus meer verf moeten toevoegen dan de andere. Meer verf betekend ook meer water om je melkachtige substantie te bereiken. Hou wel in gedachten dat de kleur in je mengeling altijd een beetje afgezwakt is uitgezonderd de pastelkleuren. Die hebben minder verf nodig en meer water.
Het zal niet meteen perfect zijn, maar blijf proberen en je zult merken dat je het gevoel steeds beter ontwikkelt. En als je het echt niet lukt, ben je altijd welkom in mijn online of offline workshop gieten met acrylverf zodat ik het je stap voor stap kan leren.

Don't 2: Vertrouw niet blindelings op online tutorials voor acryl pouring
Dit is zo'n belangrijke! Ik krijg vaak de vraag waarom de pouring paint van iemand niet lukt, terwijl ze zoveel video's hebben gezien waarin de verf prachtig over het canvas stroomt en alles vanzelf in elkaar vloeit. Maar hier is de vraag die ik altijd stel: “Heb je ooit het eindresultaat gezien als het volledig opgedroogd was?” Meestal krijg ik een 'nee' als antwoord. Let er maar eens op. Massa's verf wordt op het canvas gegoten en in elkaar geblazen. Het ziet er fantastisch uit en dan... stopt de video wanneer het schilderij nog nat is.
Iedereen kan een tutorial maken. Een paar keer een gelukte pour en hop, er wordt een video van gemaakt en online gegooid. Maar vaak wordt er niet verteld wat er echt achter de schermen gebeurt. Ik heb ooit zelfs boeken gekocht over gieten met acrylverf waarin gewoon complete onzin stond. Dus wees voorzichtig met wat je gelooft! Probeer advies aan te nemen van echte professionals.
Don't 3: Goedkope acrylverf is geen goede keuze voor het gieten met acrylverf
Goedkope verf of canvas kan verleidelijk lijken om mee te starten, maar de kwaliteit van je materialen heeft een enorme invloed op het eindresultaat. Voor pouring paint heb je echt kwaliteitsmaterialen nodig. Goedkope verf bevat weinig tot geen pigment, waardoor je werk snel levenloos oogt. Een goedkoop canvas kan krom trekken of zelfs de verf absorberen, wat je eindresultaat kan verpesten.
Dus investeer in materialen van goede kwaliteit. Dit hoeft niet per se duur te zijn als je direct de juiste materialen koopt in plaats van te experimenteren met allemaal materialen die niet helemaal geschikt zijn of die je niet echt nodig hebt. Dit is de grootste kost bij beginnende pouring artiesten: de zoektocht naar de juiste materialen. Niet alle materialen doen wat ze beloven.
Wil je goed en makkelijk starten? Kijk dan naar mijn starterskit met tutorial, zodat je zonder onnodige kosten kunt beginnen. En als je niet van het mengen van je eigen mengsels houdt, maar gewoon plezier wilt hebben van het pouren, kun je ook onze beste mengsels met altijd een prachtig eindresultaat in de webshop vinden. Deze doen echt wat ze beloven.


Don't 4: Begin niet met een onderlaag pouring verf
Je ziet het vaak voorbij komen: eerst een laag verf op je canvas gieten en dan de andere kleuren erop. Veel mensen zeggen dat dit de verf beter laat vloeien en dit kan zo wel zijn, maar ik heb er nooit echt voordeel in gezien. Ik zie dit eerder als verspilling, want het is niet nodig. Als je de juiste mengverhouding hebt, zal de verf vanzelf vloeien. Als je merkt dat de verf niet goed vloeit, ligt dit vaak aan de dikte van je mengsel of de hoeveelheid mengsel op je canvas voordat je gaat kantelen.
Zorg ervoor dat je genoeg pour aanbrengt voordat je begint te kantelen. Als je één kleur op je canvas aanbrengt, heeft het geen zin om te gaan kantelen. Als je verf toch ergens stopt met vloeien, kun je wat verf met je vingers nemen die op je tafel is gedrupt en het langs de rand smeren. Zo zorg je ervoor dat het goed verder vloeit.-
Don’t 5: Start nooit zonder een kleurenstudie
Kleur is alles bij pouring paint! Een harmonieuze kleurencombinatie maakt echt het verschil. Zelfs goed gelukte pours kunnen minder mooi overkomen als de kleuren niet in balans zijn. Als ik het heb over kleurenharmonie, heb ik het niet over mooi of niet mooi. Kleur is subjectief en iedereen vindt iets anders mooi. Kleurenharmonie is echter een heel ander gegeven. Heb je soms het gevoel dat je naar een pouring schilderij kijkt en denkt: "Oh jee, het ziet er een beetje kitscherig uit"? En ja, ik weet het, kitsch kan soms heel mooi zijn, maar in het pouren wil je dit echt vermijden. Een kitscherig effect komt vaak door een disharmonie in compositie en/of kleurgebruik.
Voordat je begint met gieten, is het belangrijk om dus eerst een kleurenstudie te doen op de juiste manier. Niet je tubes naast elkaar leggen, maar echt testen. Als je kleuren onder elkaar staan op een papier, ga je snel zien of er iets niet in balans is. Als je dit vaker doet, krijg je er ook een scherp oog voor kleur bij.
Test je kleuren, kijk hoe ze samen werken en check of er genoeg contrast is (licht en donker). Als je goed naar je kleuren kijkt, voel je direct of ze in balans zijn. Het lijkt misschien een extra stap, maar geloof me, het maakt een wereld van verschil. Zelfs mijn workshopdeelnemers die nog nooit geschilderd hebben, voelen dit vaak meteen goed aan. Ook de allerkleinste deelnemers van 3 jaar die komen schilderen in mijn studio maken altijd eerst een kleurenstudie.
Heb je maar een aantal tubes verf? Dan is het slim om op te starten met een acrylverfkit van Art creation of Amsterdam met kleine tubes, zodat je veel verschillende kleuren kunt proberen. Je kan de kleine tubes ook apart aankopen en zo filter je er ineens de kleuren uit die je sowieso al niet wil gebruiken. Met een starterskit of losse kleine tubes ontdek je snel welke kleuren je aanspreken en welke je misschien vaker wilt gebruiken. Zo kun je je voorraad op een slimme manier uitbreiden.
Geen kleurinspiratie ? In mijn studio staat het boek Palette perfect van Lauren Wager en daarin staan eindeloos veel kleurencombinaties. Ook heel tof als inspiratie.
Hoe maak je een kleurenstudie?
Neem een blad papier (gewoon kopieerpapier is goed) en knip dit in repen. Breng hier met je vinger of penseel streepjes van je kleuren onder elkaar aan. Hou je bladje op afstand en kijk. Wil je toch een andere kleur toevoegen en misschien een kleur verwijderen? Begin dan op een nieuw blaadje.

Conclusie:
Vermijd deze veelgemaakte fouten en leer de kunst van gieten met acrylverf. Door de 5 don’ts te vermijden, ben je al een heel eind op weg naar een geslaagde pouring paint ervaring. Mocht het nog steeds misgaan, dan ben je altijd welkom in één van mijn workshops! Daar leer ik je persoonlijk hoe je altijd een prachtige pour maakt.
Let’s create some magic!
